Instituția Prefectului a continuat și anul acesta seria dezbaterilor dintre operatorii din turism, alimentație publică și instituțiile cu atribuții de control în domeniu. Ca și anul trecut, la sala ”Mihail Kogălniceanu” a Consiliului Județean, prefectul Alexandru Dan Munteanu a prezidat întâlnirea anuală, organizată sub egida Instituției Prefectului – Județul Tulcea, dintre reprezentanții Autorității Naționale Pentru Protecția Consumatorului, Direcției Regionale Antifraudă Fiscală Constanța, Direcției Sanitare și pentru Siguranța Alimentelor Tulcea, Inspectoratului Teritorial de Muncă Tulcea, Direcției de Sănătate Publică Tulcea, Inspectoratului de Poliție Județean Tulcea și operatorii din turism și alimentație publică.
Alexandru Dan Munteanu – Prefectul județului Tulcea:
„Ne dorim să facem un reflex instituțional din aceste întâlniri, deoarece consider că este foarte important să existe o colaborare între instituțiile statului și operatori. Ne dorim mai multă prevenție și mai puțină sancțiune, scopul nostru comun fiind dezvoltarea turismului, iar acest lucru nu se poate realiza decât prin asigurarea unor servicii de calitate, prin respectarea legii și prin obținerea rezultatelor scontate de către operatori. Turismul este un factor important de dezvoltare la nivelul județului Tulcea, iar operatorii trebuie să știe că au alături de ei un aliat – instituțiile. Toate verificările acestea, dinaintea sezonului estival, trebuie să vină ca un sprijin, o îndrumare pentru dumneavoastră pentru a vă ușura activitatea și pentru a oferi turiștilor cele mai bune condiții”.
Circa treizeci de reprezentanți ai operatorilor din turism și alimentație publică au fost în sală pentru a pune întrebări celor care au fost convocați de prefectul județului pentru a răspunde acestora: de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, Președinte HORIA MIRON CONSTANTINESCU, de la Consiliul Județean Tulcea, Administrator public DUMITRU MERGEANI, de la .Direcția Regională Antifraudă Fiscală Constanța, Șef serviciu control CĂTĂLIN GHERGHIȘAN, de la .Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Tulcea
Comisar Şef adjunct, COLAXÎZ DUMITRU, de la Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Tulcea, Director executiv dr. MITICĂ TUCHILĂ, de la Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Tulcea, BOGDAN CABUZ, de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Tulcea, Inspector Șef ALEXANDRU CRISTIAN IORDAN, de la Direcția de Sănătate Publică Tulcea, Director executiv CARMEN CALOIANU, de la Inspectoratul de Poliție Județean Tulcea
Șef de cabinet REMUS STOIAN și de la Instituția Prefectului –Județul Tulcea, Director cancelarie – VASILE ȘOAVĂ.
Ce responsabilitate au angajații din cauza cărora se dau amenzile? Răspuns corect: niciuna!
Gabriel Dițu, de la Complexul Gura Portiței a deschis seria întrebărilor pentru cei de la masa rotundă a sălii Mihail Kogălniceanu, mai sus menționați. Acesta a întrebat dacă pentru amenzile care se dau, de cele mai multe ori din cauza lipsei de responsabilitate a angajaților, există temei legal pentru a se imputa acestora măcar o parte din cuantumul amenzii. Răspunsul corect dat de președintele ANPC, Horia Constantinescu a fost că nu, însă în prezent este o propunere legislativă prin care se urmărește reglementarea mai bună a relațiilor de muncă inclusiv pe acest domeniu al responsabilizării angajaților. În glumă, desigur, dar probabil inspirat dintr-o realitate trăită, Bogdan Corbeanu, reprezentantul unui operator care face livrări de mâncare gătită și pizza la domiciliua spus: ”Noi când primim o amendă din vina angajaților îi sancționăm cu un sincer mulțumesc sau cu câte o primă fiindcă altfel pleacă în acel moment sau de a doua zi”.
Această problemă a calității angajaților a fost ridicată și de către Ioana Furdui, reprezentanta unui restaurant celebru din municipiu care a punctat foarte bine faptul că angajatorii au o sumă de obligații față de angajați, pe lângă plata salariului, însă angajații nu au niciuna. ”Eu sunt obligată să îi fac angajarea de azi chiar dacă vine la muncă de mâine și după ce semnăm azi contractul mă trezesc seara în cel mai fericit caz cu sms prin care sunt anunțată că nu mai vine. Se întâmplă să nu vină și fără să anunțe. Pe vremuri era acea literă i în Codul muncii și măcar era un semnal de alarmă pentru viitorul angajator. Acum am ajuns să ne anunțăm pe grupul de whatsapp despre angajați neserioși care nu au venit nicio zi la muncă”.
Cu precizarea făcută de inspectorul șef al ITM Tulcea, Alexandru Cristian Iordan, că în domeniul relațiilor de muncă sunt sancțiuni și pentru angajații care acceptă să lucreze fără forme legale (amenda este incomparabil mai mică decât cea aplicată angajatorului, așa cum a remarcat un operator din turism – n.n.), criza de personal responsabil a fost doar una dintre problemele ridicate de reprezentanții HoReCa!
Gheorghe Chiscop, reprezentantului unui complex turistic de la Mahmudia a pus însă degetul pe rană: ”Oare nu se poate ca înainte de începerea sezonului turistic să avem aceste controale de la toate instituțiile statului astfel încât în timpul sezonului să ne putem ocupa de turiști? Un astfel de control suspendă efectiv activitatea oricărui agent economic, restaurant, hotel sa ce este, și astfel au de pierdut până la urmă clienții. Dacă avem control după control când ne mai desfășurăm activitatea?”. Din păcate, solicitarea făcută de Gheorghe Chiscop a rămas fără un răspuns favorabil: controalele vor avea loc, ATENȚIE!, începând cu 15 iunie, prin sondaj, în cât mai multe unități de alimentație publică și de cazare de pe raza județului Tulcea, cu comisari și inspectori aduși din alte județe!
Cazarea s-a dovedit și ea a fi o problemă delicată pentru cei din domeniul hotelier. Celebrele case de vacanță sau pensiuni fără autorizație sunt cele care au făcut, fac și probabil vor face concurență neloială celor din acest sector de activitate. Nu doar pentru că nu plătesc taxe statului, nu asta e durerea celor din domeniul hotelier, să nu plătească!, ci pentru că nu sunt controlați în niciun fel și pe cale de consecință nici nu pot fi amendați indiferent dacă oferă servicii de cea mai proastă calitate.
Cum nu pot fi controlate și amendate nici celebrele prestatoare din așa numitul sector de frumusețe, cele care pun unghii, machează sau prestează alte asemenea servicii la domiciliu, remarcă făcută de reprezentanții autorităților care încă nu au parte de legislație care să le permită să intre în control la domiciliul acestora.
Cu ideea adusă de Raluca Cacencu, președintele Asociației Patronale Horeca Tulcea că trebuie înființat de luna viitoare, din 16 mai, un grup de lucru, pentru a agrea o serie de aspecte privind alimentația publică, ședința a fost apreciată de participanți benefică astfel încât și în următorii ani ar fi de preferat să aibă loc indiferent cine va fi prefect.
„Felicit conducerea Instituției Prefectului – Județul Tulcea pentru faptul că organizează astfel de întâlniri lucrative care își propun să aducă la masa discuțiilor structuri de control din domeniul turistic, dar și agenți economici cu activitate pe raza județului nostru. Consider că astfel de ședințe sunt extrem de importante pentru a fi lămurite cele mai importante aspecte referitoare la activitatea turistică în zona Deltei Dunării și nu numai“, a transmis la final Dumitru Mergeani, administrator public al județului Tulcea.