DELTA IZOLATĂ: Navrom Delta suspendă cursele începând de luni 27 iunie 2022
- Ministerul Transporturilor "a uitat" să plătească subvenţia transportatorului naval de mărfuri şi persoane
Azi, de la ora 11.00, Consiliul de Administraţie al Navrom Delta SA Tulcea, transportatorul naval de mărfuri şi persoane în localităţile izolate din Delta Dunării a luat două decizii ce pot fi interpretate drept veşti proaste!
Prima veste proastă, decisă azi este că de luni, 27 iunie 2022, TOATĂ FLOTA NAVROM DELTA va rămâne la cheu! Altfel spus nicio navă pasager şi nicio navă semirapidă nu va mai circula sau mai bine spus naviga!
A doua veste proastă este că, tot azi, în şedinţa CA de la Navrom Delta s-a actualizat preţul biletelor nesubvenţionate care va intra în vigoare de la 1 iulie 2022, desigur, doar dacă se va relua activitatea ce va fi suspendată, cum aţi citit mai sus, de luni 27 iunie 2022.
Anunţul celor două veşti proaste a fost făcut la finalul şedinţei consiliului de administraţie al Navrom Delta SA de către directorul Nicolae Chichi, preşedintele CA Navrom Delta SA, Victor Iancu, inginerul şef al Navrom Delta SA, Tudorel Ivana şi şeful flotei Navrom Delta SA, Robert Costache.
„Chiar dacă Navrom Delta şi-a îndeplinit absolut toate obligaţiile din contractul semnat anul acesta în 28 martie valabil pentru un an de zile şi din acordul cadru la acest contract valabil de la data de 29 martie până la finalul anului, independent de voinţa noastră, şi veţi vedea de ce, suntem în imposibilitatea de a mai respecta acest contract şi acest acord începând cu data de 26 iunie 2022 când navele noastre vor efectua ultimele curse spre Tulcea de la Periprava, Sulina şi Sf Gheorghe.” a anunţat Nicolae Chichi, directorul Navrom Delta Tulcea.
Trebuie făcută precizarea că de la începutul acestui an, în baza Ordonanţei de Urgenţă a Guvermului nr 6 pentru modificarea Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007 „organizarea serviciului public de transport naval de persoane între localităţile din Delta Dunării, categoriile de persoane care beneficiază de compensarea transportului naval, rutele, orarul şi frecvenţa curselor aferente, precum şi criteriile pe baza cărora sunt determinate acestea se aprobă prin hotărâre a Guvernului iniţiată de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii„. Este de la sine înţeles faptul că nici până azi nu a apărut o astfel de Hotărâre de Guvern şi de aici …mari dileme!
„Din punctul nostru de vedere, până la apariţia unei noi hotărâri de Guvern în baza Ordonanţei 6/2022 avem de bază şi în vigoare HG 595 din 2000 privind stabilirea serviciului public pentru transportul pasagerilor şi al mărfurilor de stricta necesitate între localităţile din Delta Dunării şi municipiul Tulcea. Putem funcţiona ca şi până acum şi în baza acestei Hotărâri de Guvern a şi fost organizată, în sistem competitiv, licitaţia privind atribuirea contractului, o licitaţie care a durat vreo două luni şi care s-a încheiat la sfârşitul lunii martie cum spuneam mai devreme cu semnarea contractului şi acordului cadru pe un an de zile şi respectiv până la finalul anului” a mai declarat Nicolae Chichi.
Facturi neachitate de 4,63 milioane lei şi bani aduşi de acasă
Preşedintele Consiliului de administraţie de la Navrom Delta, Victor Iancu, a mai avut o experienţă similară în 2000, inainte a de apariţia HG 595 privind stabilirea serviciului public pentru transportul pasagerilor şi al mărfurilor de stricta necesitate între localităţile din Delta Dunării şi municipiul Tulcea când activitatea de transport public de persoane şi mărfuri în Delta Dunării a fost paralizată. Totuşi…
Eu de când sunt la Navrom Delta şi am ceva ani nu am mai întâlnit o astfel de situaţie ca cea de acum. Avem un contract şi un acord cadru pe care noi l-am respectat însă de mai bine de o lună de zile s-a produs un fel de scurtcircuit în comunicarea cu ministerul şi este vorba despre decontarea subvenţiei conform contractului. Avem emise facturi în valoare de 4,63 milioane lei de care nu ştim când şi mai ales dacă vor fi decontate şi nici măcar motivul pentru care se întârzie aceste plăţi. Noi am continuat să funcţionăm din luna aprilie de când au apărut primele probleme privind decontarea subvenţiei şi am apelat la veniturile proprii, la credite bancare şi chiar, trebuie să spun şi asta, la bani de acasă. Dar aceste resurse nu sunt inepuizabile şi azi putem spune că suntem la fundul sacului. Nici măcar combistibil nu mai putem achiziţiona pentru că aici e cea mai stringentă problemă. Combustibilul!” a declarat Victor Iancu, preşedintele CA de la Navrom Delta.
Consum de 830 de tone de motorină pe an!
Șeful flotei Navrom Delta, Robert Costache, a declarat că duminică navele vor efectua dimineața ultimele curse de la capetele de linie Periprava, Sulina și Sf. Gheorghe spre Tulcea. Navele nu vor mai fi alimentate cu motorină pentru cursele de luni și vor rămâne la chei până la noi ordine.
Potrivit inginerului șef de la Navrom Delta, Tudorel Ivana, consumul de motorină a scăzut de la peste 1300 de tone la circa 830 de tone estimat pentru anul 2022 în condițiile în care și numărul de curse a crescut. Lucrările de modernizare a propulsiei navelor cu motoare de generația a patra sau a cincea (cum vor avea Vrancea aflată la Șantierul Agigea sau Maramureș aflată la SIAJ Tulcea) au scăzut considerabil consumul de motorină, un lucru bun în contextul în care prețul a crescut și de două ori. Însă ce folos!
Pasagerii, mai ales localnicii, au o problemă! Dar cu mărfurile e gravă…
Fiind sezon turistic, marea majoritate a celor care vin în deltă au alternative de transport în acele nave rapide și anume ,,corsare”! Că sunt unele păreri că aceste nave fac piraterie e altă poveste și nu e momentul să o spunem aici și acum. Cert este un lucru: pentru localnici, beneficiarii subvenției va fi un preț chiar și de cinci ori mai mare pentru transportul la Tulcea și retur. Dar o altă problemă și mai mare, aparent fără alternative, este cea a mărfurilor, Navrom Delta fiind operatorul care asigura transportul acestor mărfuri în localitățile deltei GRATUIT. Cu ce costuri și mai ales cu ce mijloace se va realiza aprovizionarea localităților deltei cu mărfuri rămâne de văzut de luni încolo.