fbpx
Ştirea zilei

Ministrul Sorin Grindeanu s-a întâlnit cu reprezentanţii Asociaţiei Armatorilor şi Operatorilor Portuari Fluviali din România

Ieri, la sediul Ministerului Transporturilor, ministrul Sorin Grindeanu a primit vizita unei delegaţii din partea Asociaţiei Armatorilor şi Operatorilor Portuari Fluviali din România, şeful delegaţiei fiind Nicolae Chichi, directorul Navrom Delta Tulcea.

Tematica abordată în timpul întâlnirii a fost una complexă cu nu mai puţin de cinci puncte distincte dupăcum urmează:

1.Transportul mărfurilor din porturile ucrainene şi problemele din portul Isaccea: imposibilitatea operării camioanelor cu marfă din Ucraina şi blocarea în aşteptare a tirurilor pe malul ucrainean / permanentizarea serviciilor de control fito-sanitar; Necesitatea înfiinţării unui punct de control frontiera în Isaccea pentru navele fluviale de transport mărfuri;

2. Ingreunarea activităţii de transport fluvial şi activităţilor conexe pe Dunăre, ca efect al adoptării unor acte normative: imposibilitatea exercitării profesiei pentru membrii echipajelor ale căror brevete este necesar a fi prelungite; blocajul creat în prezent pentru şcolarizarea personalului navigant; opiniile transmise de AAOPFR au fost ignorate; acte normative cu prevederi care nu respecta directivele europene/OG42; şcolarizarea personalului navigant prevede condiţii mai dure decât în restul ţărilor EU (Ordinul 209); prevederile Ordinului 245 îngreunează activitatea de nterventii/mententanta la nave fluviale care nu transportă mărfuri periculoase.

3. Programul Operaţional de transport 2020 – 2027 şi PNNR – Nu oferă agenţilor economici cu capital privat posibilităţi de finanţare pentru modernizarea navelor fluviale de transport mărfuri / pasageri în condiţiile în care directivele europene impun norme de poluare pentru a căror respectare sunt necesare fonduri consistente pentru înlocuirea sistemelor de propulsie (Conform acestor reglementări începând cu 30 iunie 2022 toate navele ce urmează a fi construite trebuie să fie dotate cu motoare care respecta standardul STAGE V).

4. Asigurarea adâncimilor de navigaţie pe sectorul românesc/bulgar al Dunării
A. Proiecte de investiţii pe Dunăre pentru îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe sectorul comun romano – bulgar al Dunării ( FAST DANUBE ) – este necesară accelerarea procedurilor pentru finalizarea proiectului, cel puţin privind următoarele acțiuni:
–      Aprobarea Obiectivelor specifice de conservare de către autoritatea de mediu din Bulgaria, respectiv Ministerul Mediului și Apelor din Republica Bulgaria în vederea începerii elaborării studiilor de mediu pentru Bulgaria;
–  Înființarea EGTC RO – BG pentru implementarea proiectului pentru proiectare și lucrări;
–      Asigurarea resurselor tehnice şi financiare pentru realizarea proiectării şi execuției lucrărilor;
B. Îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe sectorul Călăraşi – Brăila
Proiectul a început în anul 2005 fiind finanţat prin programul ISPA, în anul 2019 un nou studiu de fezabilitate a fost trimis spre avizare la Ministerul Apelor, iar din acel moment nu am mai putut să obţinem nici o informaţie de la AFDJ Galaţi despre situaţia acestui proiect.
C. Efectuarea lucrărilor de dragaj de către autorităţile romane şi bulgăre
Pentru execuţia lucrărilor de dragaj de întreţinere AFDJ a efectuat procedura de achiziţie, în perioada decembrie 2021 – februarie 2022 şi a semnat un nou contract cadru de dragaj, pentru o perioadă de trei ani, până la sfârşitul anului 2024. Fondurile alocate prin bugetul de stat acoperă cca 70% din necesar, mai ales că se anunţa un an cu debite scăzute.
Pentru lucrările de dragaj care trebuie executate pe sectorul administrat de Republică Bulgaria, administraţia de cale navigabilă IAPPD trebuie să încheie un nou contract cadru de dragaj, pentru o cantitate de aproximativ 350000mc anual, pe o perioadă de trei ani. Până în acest moment procedura de achiziţie nu a fost încă demarata.

5. Transportul fluvial de pasageri şi mărfuri de primă necesitate în Delta Dunării –problematica ce decurge din specificul regiunii unde principalul mijloc de transport este cel fluvial pentru populaţia Deltei Dunării şi dificultăţile apărute în procedura de acordare a subvenţiei.

La finalul întâlnirii, conducerea Asociaţiei Armatorilor şi Operatorilor Portuari Fluviali din România prin vocea directorului Navrom Delta s-a arătat foarte mulţumită de nivelul discuţiilor purtate, foarte concret şi profesionist. Rămâne de văzut dacă şi aceste discuţii se vor şi concretiza în măsuri benefice pentru armatori şi operatori portuari.

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
× How can I help you?