Primăriile din județ se digitalizează rând pe rând. Văcăreni și Niculițel funcționează integral electronic!
Digitalizarea autorităților locale din România este un proces de maximă importanță la nivel național, aflat în plină desfășurare, scopul fiind utilizarea tehnologiilor informaționale și de comunicații pentru a îmbunătăți radical actualul mod de lucru în administrația publică. Practic, vorbim despre a trece la o relație complet digitalizată între cetățeni și administrația publică centrală și locală .
Faptul că autoritățile locale din România își dezvoltă tot mai mult prezența online și interacționează cu cetățenii prin platforme digitale le permite acestora accesul la informații și servicii publice instant. De exemplu, este posibil să obțină un certificat de urbanism ori un certificat de atestare fiscală prin care să dovedească plata impozitelor la zi.
O multitudine de servicii și documente devin disponibile foarte repede, prin platformele digitale, și pot fi trimise la fel de repede către diferite instituții, de stat sau private, care, la rândul lor, operează în sistem electronic.
Primăriile din județul Tulcea au accesat fonduri europene, prin intermediul Programului Operațional Capacitate Administrativă (POCA), cu finanțare europeană, derulat în perioada 2014-2020, în cadrul Fondului European de Dezvoltare Regională (#FEDR). Programul a fost conceput pentru dezvoltarea competențelor și a capacității administrative a instituțiilor publice, iar digitalizarea administrațiilor a fost obiectiv principal.
Ca membri ITI, primăriile din județ au aplicat pentru obținerea finanțărilor necesare achiziției serviciilor digitale de la furnizorii care au participat în licitațiile publice și, odată ce au obținut fondurile, au trecut la implementarea soluțiilor digitale desemnate câștigătoare. Doi dintre beneficiarii serviciilor asigurate de ecosistemul digital #ConectX, primăriile Văcăreni și Niculițel, se declară mulțumiți de felul în care lucrează deja în platforma digitală și despre utilitatea acesteia în relația cu cetățenii.
“Am fost foarte deschiși de la bun început să adoptăm o soluție digitală avansată prin care să schimbăm modul de lucru clasic, cu hârtii și registre fizice, cu un sistem electronic. Implementarea este o premieră pentru comuna noastră. Ecosistemul digital ConectX pe care îl folosim acum este utilizat de multe alte autorități publice din România. În urma implementării, fiecare angajat are semnătură electronică, arhivă electronică, poate transmite documentele în format digital, iar eu pot semna oricând și de oriunde actele instituției. Soluția este foarte ușor de înțeles și de folosit, iar furnizorul a dat dovadă de maximă disponibilitate oricând am avut nevoie de ajutor. Suntem foarte mulțumiți de suportul lor, de ședințele de lucru pe care le-am avut împreună și de faptul că răspund prompt, în orice moment, așa încât să ne bucurăm de utilizarea fără sincope a platformei”, ne-a declarat acesta.
Prin intermediul POCA, autoritățile publice din România beneficiază de finanțare pentru proiecte care contribuie la dezvoltarea capacității administrative și la îmbunătățirea serviciilor publice oferite cetățenilor. Programul este gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) în parteneriat cu alte instituții implicate în implementarea fondurilor europene în România. Obiectivele programului au fost Dezvoltarea resurselor umane, Îmbunătățirea managementului și guvernanței, Digitalizarea administrației publice, Promovarea transparenței și a eticii în administrația publică, Creșterea cooperării și schimbul de bune practici. Digitalizarea administrației publice este un obiectiv major al programului și, după cum se vede din declarațiile primarilor care au trecut deja la utilizarea de platformei, avantajele sunt vizibile: transparență și rapiditate în relația cu cetățenii și rezolvarea solicitărilor acestora.
ConectX este platforma digitală care asigură digitalizarea activității administrațiilor publice, inclusiv circuitul digital al documentelor și semnarea electronică a acestora. Serviciile sunt accesibile oricărei persoane fizice sau juridice care își deschide un cont pe platformă.
Ecosistemul digital ConectX este utilizat de către instituții din toată România, câteva exemple fiind Consililul Județean Brașov, DGASPC Brașov, Consiliul Județean Vaslui, direcțiile de taxe și impozite ale sectoarelor 3,5 și 6 din București, plus alte administrații aflate în curs de finalizare a implementării platformei. În prezent, sunt peste 200.000 de utilizatori activi, ceea ce demonstrează faptul că platforma este una dintre cele accesate de către cetățenii români de pretutindeni, persoane fizice și juridice.