Nu întâmplător, probabil, a fost aleasă ziua de 6 iulie pentru cel mai important eveniment din istoria recentă a județului Tulcea: azi este celebrat Sfântul Sisoe! Pentru prima dată în istoria sa națională, partea de nord a Dobrogei, județul Tulcea, va avea, de azi, 6 iulie 2023, prima sa legătură cu restul țării, o punte de legătură numită POD! Cu acest prilej, istoria județului Tulcea va marca cea mai mare realizare a ultimelor decenii, un vis al tulcenilor care a fost, iată, materializat după aproape un deceniu de la primele demersuri făcute de conducerea celui mai izolat județ din țară, Tulcea.
„Iată că, la aproape un deceniu de luptă și multă muncă, visul meu și al tulcenilor devine realitate! Numărătoarea inversă se apropie de sfârșit și mai sunt doar două zile până când podul va fi inaugurat și toți românii îl vor putea traversa. Tulcenii trebuie să fie mândri, pentru că, încă o dată o spun, de aici, de la Tulcea, a plecat inițiativa, demersurile și mare parte din fondurile necesare construcției acestui pod. Tulcenii și-au dorit dintotdeauna un pod peste Dunăre și iată că acum, dorința noastră, a tuturor celor care trăiesc în județul Tulcea, a devenit realitate”, declara, zilele trecute, președintele Consiliului Județean Tulcea, Horia Teodorescu.
Inaugurarea oficială a podului care leagă Tulcea de Brăila va avea loc la ora 11.00, iar printre oficialitățile care vor participa la ceremonie se vor număra comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, proiectul fiind unul cofinanțat prin fonduri europene prin mecanismul ITI Delta Dunării, președintele Klaus Iohannis, premierul Marcel Ciolacu, fostul premier și actual președinte al Senatului, Nicolae Ciucă, și, nu în ultimul rând, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
ATENȚIE! După inaugurarea festivă, de la ora 13.00, va fi dată în circulaţie doar varianta Măcin a podului peste Dunăre de la Brăila, iar până la sfârșitul anului va fi dată în folosință și varianta Jijila. Luna aceasta, mașinile vor circula între orele 6.00 și 21.00, urmând ca noaptea, circulația să fie închisă ca să poată fi făcută demontarea macaralelor și altor utilaje folosite la construcție. În weekend se va circula pe pod 24 de ore din 24, a precizat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR. Tot acesta a precizat că pietonii și bicicliștii vor avea accesul interzis pe pod. Cu toate că podul de la Brăila este prevăzut cu trotuare de câte 2,80 metri lățime, acestea vor fi exclusiv pentru mentenanța și întreținerea construcției.
Podul peste Dunăre de la Brăila este proiectat să aibă o durată de viață de 120 de ani, iar în primii 5 ani nu se va plăti taxă de trecere a podului.
Lucrările la podul suspendat care leagă Tulcea de Brăila au început acum 5 ani. Contractul de finanțarea fost semnat în ianuarie 2018 de fostul premier Mihai Tudose, care, cel mai probabil, va fi și el prezent la eveniment. Totuși, demersurile pentru atragerea finanțării prin ITI Delta Dunării au început în urmă cu aproape 10 ani.
Declarații mai jos:
Comunicat al Consiliului Județean Tulcea
Președintele Consiliului Județean Tulcea, Horia Teodorescu „Astăzi am fost martori direcți ai finalizării unei investiții deosebit de importante pentru județul Tulcea, pentru Dobrogea. Cu ani în urmă, mulți se îndoiau că spusele mele se vor îndeplini, iar astăzi ceea ce am spus în urmă cu opt ani cu privire la această investiție s-a finalizat. A fost greu, foarte greu, dar s-a pierdut acest efort în negura timpului. Începuturile au fost cele mai grele: anul în care am știut că podul va deveni realitate a fost 2014, a fost anul în care a fost asigurată finanțarea pentru această investiție (prin ITI am asigurat 75% din valoarea lucrărilor, aproximativ 350 milioane de euro acordați României prin Programul Operațional de Infrastructură Mare).
A fost un drum lung, de la introducerea în Masterplanul de Transport al României, la inițierea în strategia ITI a acestui pod, cu toate dificultățile din acea vreme, la asigurarea drumurilor către pod și până la clarificarea tuturor nelămuririlor autorităților europene, care nu erau convinse că podul nu este un moft, ci o investiție necesară dobrogenilor. A fost o luptă continuă, cu determinare, fără de care astăzi nu eram aici, eram tot pe un bac să ne îndreptăm spre Brăila. Ceea ce am făcut eu în ultimii opt ani pentru realizarea acestui pod a fost, de fapt, răspunsul la strigătul și la dorința tulcenilor de a avea această investiție, de a ne lega de țară“, spune președintele Consiliului Județean Tulcea, Horia Teodorescu.
Podul suspendat peste Dunăre este, în momentul de față, cea mai mare lucrare de infrastructură din România din ultimii 30 de ani și totul s-a materializat prin asocierea a două firme – una din Italia şi cealaltă din Japonia. Supranumit Golden Gate al României, Podul suspendat peste Dunăre a atins noi înălțimi, distanța dintre cei doi piloni înalți de 192,64m, cunoscută și ca deschiderea centrală, este de 1.120,00m. Această minune inginerească a României va avea o lungime totală de 1.974,00 m.
Obiectivul general al proiectului este de a contribui la dezvoltarea Dobrogei prin asigurarea unei legături moderne cu coridorul de conectivitate național 3 (București-Moldova), precum și îmbunătățirea condițiilor de tranzit pentru traficul internațional către Bulgaria și Turcia.
Un vis îndelung amânat al tulcenilor și al dobrogenilor a devenit realitate
În calitate de reprezentant al primarilor din județul Tulcea la evenimentul inaugurării a fost prezent și Eugen Ion, președintele ACOR Tulcea.
,,Am fost onorat, chiar extrem de onorat să particip astăzi, la invitația domnului președinte Horia Teodorescu, la inaugurarea celei mai importante lucrări de infrastructură din România ultimilor ani!
Nu am contribuit direct la această realizare, dar simt că un vis îndelung amânat al tulcenilor și al dobrogenilor a devenit realitate.
Podul dintre județele Tulcea și Brăila, care leagă Dobrogea de restul țării, a fost inaugurat azi, 6 iulie, o zi care va intra, cu siguranță, în istoria acestui colț de țară.
Este o idee veche, pe care au lansat-o inclusiv oameni precum Regele Carol I, iar oameni precum Horia Teodorescu au avut tenacitatea de a transforma gândurile, vorbele și mai ales speranțele în oțel, beton și asfalt.
O poveste începută destul de recent are, astăzi, un final fericit, cum rareori se întâmplă pe meleagurile astea.
O investiție considerabilă și foarte necesară, o realizare pe măsură, o ctitorie, în fapt, a tuturor românilor, care vor beneficia de acest pod multă vreme de-acum înainte.” a mai declarat acesta subliniind faptul că investițiile în infrastructura județului nu se opresc aici și că în scurt timp vom avea și varianta finală a rețelei de drumuri expres care să lege Podul peste Dunăre de Tulcea și Constanța.