Ştefan ILIE– Partidul Naţional Liberal: Salutare, prieten drag!
- articol de informare electorală
Orice prietenie este construită pe două lucruri: respect și încredere. Pentru că te respect și îmi doresc să îți câștig încrederea, m-am gândit că este important să cunoști detalii despre viața, cariera și aspirațiile mele.
Mai jos mai multe despre viața mea personală, experiența profesională și educațională.
Biografie
Cred în responsabilitate
Consider că oricine poate reuși în atingerea unui deziderat privind cariera profesională. Trebuie însă ca aspirația să fie puternică, îndrăzneala hotărâtoare și, cel mai important, conștientizarea necesității unui efort continuu și responsabil.
În mobilizarea tuturor forțelor fizice și psihice ale organismului nostru, educația și formarea profesională au un rol fundamental, constituind nu doar fundația domeniului de activitate, ci și menținerea în permanență cel puțin la nivelul standardelor prezentului, aflate într-o permanentă evoluție.
Născut în data de 30 iunie 1977, o mare parte a timpului din cei 43 de ani pe care îi am a fost dedicată studiului și formării, care, în urma atingerii primilor pași ai carierei la care aspiram, s-au caracterizat prin acțiuni firești, lipsite de constrângeri și, de cele mai multe ori, foarte plăcute.
Școala primară și generală au fost în Luncavița, județul Tulcea, localitatea în care am copilărit. Liceul absolvit a fost Spiru C. Haret, teoretic, iar facultatea, în anul 2000, de Istorie și Științe Administrative din cadrul Universității „Ovidius” din Constanța, astăzi de Istorie și Științe Politice.
Acestea au constituit temelia pregătirii mele, baza de la care am început și pe care am alimentat-o în permanență cu noi și noi activități educaționale și de formare profesională.
Voi insista un pic pe studiile superioare. Anii de facultate de la Constanța, din cadrul facultății, pe care o voi numi de acum înainte așa cum este ea astăzi, de Istorie și Științe Politice, au fost cei mai importanți, deoarece mi-au determinat și pregătit pașii pe care i-am parcurs ulterior. De cele mai multe ori, pe parcursul vieții profesionale, noile experiențe și provocări prin care am trecut au fost asimilate sau rezolvate apelând aproape involuntar la deprinderile dobândite în cadrul facultății de Istorie și Științe Politice. De la știința materiilor, activitățile de practică și până la încercările vieții, întreaga perioadă a anilor de facultate reprezintă proporția cea mai mare a acțiunilor, experiențelor și deciziilor pe care le-am luat ulterior.
Sfătuiesc ori de câte ori am ocazia: profitați de acești ani de studenție din plin; folosiți vasta experiență universitară a cadrelor didactice ale Facultății de Istorie și Științe Politice, deoarece o aveți la dispoziție acum și nu mai târziu; întrebați mult și citiți cât mai mult, deoarece o să vă ajute când nici nu vă veți da seama, mai târziu; credeți că ceea ce faceți acum este rampa de lansare pentru viață, căci așa este; faceți-vă frumoși acești ani, deoarece astăzi aveți multiple posibiltăți față de ce avea generația mea în trecut, care însă nu a ratat niciuna de la momentul ei.
Mai târziu, având în vedere specificul activității mele, care s-a transformat din activitate didactică în cea politică și administrativă, am urmat și cursuri în drept, pe care le-am absolvit în 2012 și multe acțiuni de formare profesională din care amintesc pe cele privind managementul proiectelor cu finanțări nerambursabile, achizițiile publice, salarizările din sistemul bugetar, atribuțiile ale ordonatorului de credite, de politică externă și diplomație, de mediere sau de prevenire și combatere a corupției.
Experiență profesională
După o perioadă de patru ani în care am fost profesor de istorie, devenind titular al Liceului Tehnologic „Simion LEONESCU” din Luncavița, la vârsta de 26 de ani am candidat la funcția de primar al comunei, câștigând alegerile în anul 2004.
De atunci și până în august 2020 am deținut această funcție, pe care am întărit-o și prin alegerile din 2008, 2012 și 2016, fiind la al patrulea mandat de primar.
Față de activitatea didactică am considerat necesar parcurgerea treptelor profesorale și, cu un minimum de patru ore pe săptămână, am obținut în anul 2014 gradul I, legislația permițănd activitatea educațională ca singura care poate fi complementară funcției de ales local.
Cariera mea însă se structurează, în marea ei majoritate, pe activitatea politică și administrativă. Începând din anul 2004 și până în prezent dețin funcția de primar al comunei Luncavița și aceasta mi-a oferit cele mai multe oportunități pentru atingerea aspirațiilor mele profesionale. Fiind un domeniu foarte vast, cu atribuții și implicații în toate compartimente societății, cu foarte multe provocări și perspectivele de dezvoltare au fost pe măsură.
Fiecare mandat a fost caracterizat de anumite activități generale, determinate atât de evoluția societății românești cât și de munca, dăruirea și responsabilitatea aparatului de specialitate aflat în conducerea mea. În funcție de cele două axe, general și local, pot structura mandatele parcurse astfel:
2004 – 2008
Intrarea României în Uniunea Europeană (schimbări legislative, adaptarea la normele U.E.).
Apă potabilă pentru fiecare cetățean, (cea mai necesară utilitate publică) prin absorbția fondurilor de preaderare și prin politici locale complexe. (contorizare, încasare, coerciție, stimulare).
2008 – 2012
Fondurile europene strucurale de investiții (construirea Echipei de proiecte pentru atragerea sumelor nerambursabile).
Dezvoltarea componentelor educaționale și a serviciilor publice (reparații capitale și modernizări ale corpurilor școlare, promovarea culturală, tradițională, sportivă, înființarea serviciilor de canalizare și de gestionare a deșeurilor, etc).
2012 – 2016
Evoluții politice și sociale care au influențat strategia pentru dezvoltarea comunei pe termen mediu și lung (cazul Colectiv; modalități complexe de pregătire a poiectelor europene).
Înființarea serviciilor medico-sociale, construirea bazelor culturale și sportive, dezvoltarea în turism.
2016 – 2020
Absorbția fondurilor europene din majoritatea axelor de dezvoltare (Programul Național pentru Dezvoltare Rurală, Programul Operațional Regional, Programul Operațional Comun România – Ucraina
Gestionarea selectivă a deșeurilor, atragerea fondurilor guvernamentale și extra U.E.
Elemente specifice ale carierei în administrația publică
Având în vedere specificul zonei și particularitățile comunei Luncavița, printre elementele specifice pe care le-am abordat pentru o dezvoltare administrativă în ansamblu, cele mai importante au fost cele pentru promovarea pe plan național și internațional a oportunităților oferite de natură sau tradiție, a trăsăturilor speciale ale activităților locuitorilor, insistând pe cele meșteșugărești, pe care i-am implicat în proiiecte pentru reconversie profesională și în acțiuni civice colective.
Principala ramură dezvoltată a fost turismul, inexistent în trecut. Locuitorii au fost îndrumați să depună proiecte pentru construirea sau autorizarea de pensiuni și agropensiuni, iar evenimentele publice locale care au scos în evidență unicitatea tradiției locale, axată pe două componente principale, Sărbătoarea Teilor din prima duminică de după Sf. Petru și Pavel (29 iunie) și Sărbătoarea Moșoaielor (6 decembrie – 6 ianuare), au început să atragă tot mai mulți turiști an de an. Festivaluri și competiții de ciclism, motociclism, ambarcațiuni cu vâsle, științifice (tabere de astronomie) sau culturale (pictură), au întregit oferta turistică a zonei. S-au creat trasee turistice diversificate în Parcul Național Munții Măcinului din teritoriul administrativ și s-au construit unele noi (Traseul Fântânilor și al Izvoarelor). O consecință a dezvoltării activităților turistice a fost transformarea Școlii de arte și meserii în Liceu Tehnologic cu profil principal de tehnician în agroturism.
Concursuri de angajare
„Singurul concurs demn de un om înţelept este cu el însuşi.” (Anna Brownell Jameson)
Pentru a avea performanță trebuie să nu greșești în a alege oamenii din Echipa de profesioniști, iar cel mai bun mod de selecție este prin concursuri foarte corect realizate și aplicate pentru fiecare nevoie în parte. De asemenea, cei care nu fac față cerințelor postului trebuie îndreptați către alte ocupații și, după caz, înlăturați, deoarece pagubele produse în timp pot fi și iremediabile.
Fiecărui coleg din administrație am căutat să îi cultiv dorința de a performa, de a fi responsabil, pentru a produce rezultate de calitate. Recompensa muncii nu ne-a fost de fiecare dată la îndemână, legislația fiind precară în acest sens, însă în timp s-au creat posibilități de a crește salariile în funcție de implicarea suplimentară în implementarea proiectelor europene.
Astăzi, Echipa de proiecte din cadrul aparatului de specialitate gestionează proiecte de peste 13 milioane de euro aflate în execuție și asta se datorează în primul rând faptului că fiecare coleg este mai întâi înțelept cu el însuși și conștientizează că eficiența și calitatea produsă determină pozitiv atât evoluția colectivității cât și a lui personală.
Provocări
Cariera fiind administrativă și politică, la fel au fost și provocările:
Administrativă: în octombrie 2010 am fost ales președinte al Filialei Județene Tulcea a Comunelor din România, funcție pe care am deținut-o până în aprilie 2017 și în care am promovat interesele și nevoile a 46 de unități administrativ-teritoriale din zona rurală tulceană. Timp de șapte ani m-am confruntat cu o paletă foarte diversificată a problemelor administrației publice locale și am aplicat o gamă la fel de complexă de soluții pentru rezolvarea lor, alături de aleșii locali și centrali, precum și de alți factori implicați în administrație. În prezent dețin funcția de vicepreședinte și ofițer de presă al Asociației Comunelor la nivel național.
Politică: din aprilie 2017 și până în prezent sunt președintele Filialei Tulcea a Partidului Național Liberal, alegerea mea în această funcție politică fiind probabil cea mai mare provocare pe care am avut-o până acum în întreaga carieră, deoarece mi-a influențat fundamental parcursul ei. Organizarea alegerilor la nivelul întregului județ, pregătirea și promovarea candidaților sau asumarea deciziilor centrale și locale, sunt provocări continue la momentul actual. Implicarea la acest nivel politic mi-a determinat și decizia de a candida la alegerile din acest an la funcția de primar al municipiului Tulcea.
Exemple personale de reușită sau de eșec
Sunt foarte multe de ambele părți. Este normal să fie așa atunci când activitatea este complexă, când oportunitățile sunt variate sau când barierile, în special cele birocratice, sunt pe măsură. Voi puncta câteva pe care le consider semnificative pentru evoluția ulterioară a colectivității.
Reușite:
Primul sistem de canalizare cu stație de epurare funcțional din Dobrogea, 2008;
Prima localitate din mediul rural înrolată în Serviciul Național Electronic pentru Plata impozitelor și taxelor locale, 2010;
Primul serviciu medico social integrat.
Eșecuri:
Nu am reușit obținerea finanțării investițiilor pentru încălzirea cu gaz metan, deși conducta magistrală trece prin interiorul comunei.
Nu am obținut finanțare pentru construirea trotoarelor pentru pietoni de-a lungul drumului național 22.
Nu am reușit conștientizarea, la nivelul tuturor locuitorilor comunei, necesității gestionării selective a deșeurilor. Încă mai există locuitori care aruncă necontrolat diferite tipuri de gunoaie.
Sfaturi utile
Pentru o carieră politică și administrativă sfaturile pot fi foarte multe, însă în primul rând cel mai mult contează dorința reală de a produce schimbări pozitive în societate. Dacă dorința de a contribui la binele colectiv este puternică, ea trebuie să fie completată în aceeași măsură cu o muncă reală și în permanență. Un om politic nu poate avea timp liber dacă dorește performanță. Atribuțiile care îi decurg nu îi pot lăsa timp prea mult pentru relaxare. Însă satisfacțiile muncii vor fi frumoase: Laurii vor fi ai lui.
Tinerii trebuie să se implice în politică și administrație. Cei care studiază istoria și științele politicie și care doresc binele comunității trebuie să se angajeze în activități și bătălii politice, deoarece viziunea specifică vârstei lor determină progres în societate. Prin curaj, muncă, mai mult decât prevede fișa postului și responsabilitate nu ai cum să nu ieși în evidență și să nu îți clădești o carieră așa cum ai visat-o la începuturi!
Elemente concrete ale activității actuale ale consultantului
Un mandat destul de încărcat, cu pestă porcină în 2019 și pandemie de Covid-19 în 2020, prelungit din cauza virusului, în care provocările au crescut exponențial și care va fi pentru mine, cel puțin în următorii ani, ultimul la Primăria Comunei Luncavița. Voi candida la alegerile care se prefigurează pe 27 septembrie la funcția de primar al municipiului Tulcea și le voi coordona, în calitate de președinte de partid, pe toate celelalte candidaturi de la nivelul întregului județ.
Calitățile necesare carierei de primar
Nu pot avea multe calități. Ar fi ideal. Însă am și defecte multe. Aș putea enumera o serie de calități pe care un om politic de succes trebuie să le aibă, fără însă a avea pretenția că eu le stăpânesc sau le dețin:
Dăruirea față de interesul civic;
Capacitate mare la efort intelectual și fizic;
Adaptarea continuă la nou (Să fii peste vremuri și nu sub vremuri);
Abilități de utilizare a celor mai noi componente IT;
Diplomație în cazul conflictelor;
Răbdare în situații de urgență;
Responsabilitate față de fiecare problemă sau soluție;