Închiderea Canalului Bâstroe nu aduce pe Canalul Maritim Sulina nicio navă ucraineană
În noaptea de 23 spre 24 iulie 2025, o explozie puternică a avut loc la bordul unei nave dragor ucrainene care efectua lucrări de verificare și eventual de deminare a Canalului Bâstroe. Tragedia din Ucraina în urma căreia și-au pierdut viața trei marinari ar fi trebuit să însemne o creștere a traficului maritim pe Canalul Sulina însă acest lucru, potrivit specialiștilor, nu este posibil, acest fapt fiind confirmat și de oficialii ai statului român.
Incident grav în apropierea frontierei
Canalul Sulina – ocolit de ucraineni, dar deschis pentru statele Schengen
În mod normal, Canalul Sulina ar putea prelua o parte din traficul deviat de pe Bâstroe, fiind parte a infrastructurii oficiale de transport și conectat la Marea Neagră. Totuși, realitatea din teren arată că niciun vapor cu pavilion ucrainean nu a tranzitat Canalul Sulina în ultimele zile și nici nu a solicitat acest lucru. Motivul? Canalul Sulina face parte din spațiul Uniunii Europene și al Spațiului Schengen, ceea ce presupune că orice navă care vine din Ucraina, stat non-UE, trebuie să fie verificată strict la frontieră de autoritățile române. Acest proces implică formalități vamale și de securitate care încetinesc tranzitul și îl fac mai puțin atractiv pentru armatorii ucraineni. În schimb, Canalul Sulina este o principala rută de transport pentru navele din statele Uniunii Europene și al Spațiului Schengen cu precizarea că navele maritime pot naviga pe acest canal doar cu piloți români autorizați de AFDJ Galați.