fbpx
Ştirea zilei

Închiderea Canalului Bâstroe nu aduce pe Canalul Maritim Sulina nicio navă ucraineană

În noaptea de 23 spre 24 iulie 2025, o explozie puternică a avut loc la bordul unei nave dragor ucrainene care efectua lucrări de verificare și eventual de deminare a Canalului Bâstroe. Tragedia din Ucraina în urma căreia și-au pierdut viața trei marinari ar fi trebuit să însemne o creștere a traficului maritim pe Canalul Sulina însă acest lucru, potrivit specialiștilor, nu este posibil, acest fapt fiind confirmat și de oficialii ai statului român.

Incident grav în apropierea frontierei

Surse oficiale din sistemul de securitate au confirmat că o navă de tip dragor, specializată în detectarea și neutralizarea minelor marine, a fost grav avariată în urma unei explozii produse pe Canalul Bâstroe, în partea ucraineană a Deltei Dunării. „Nava se afla la gura de vărsare a râului Bystre pentru a efectua lucrări programate cu 11 membri ai echipajului. Trei muncitori au murit în urma exploziei. Ceilalți membri ai echipajului sunt în prezent internați în spital, primind toate îngrijirile medicale necesare ”, a menționat purtătorul de cuvânt al Administrației Porturilor Maritime din Ucraina pentru presa din țara vecină. Ca măsură de securitate, autoritățile ucrainene au închis complet navigația pe Bâstroe, canalul maritim utilizat intens de Ucraina pentru exporturile sale din porturile fluviale.

Canalul Sulina – ocolit de ucraineni, dar deschis pentru statele Schengen

În mod normal, Canalul Sulina ar putea prelua o parte din traficul deviat de pe Bâstroe, fiind parte a infrastructurii oficiale de transport  și conectat la Marea Neagră. Totuși, realitatea din teren arată că niciun vapor cu pavilion ucrainean nu a tranzitat Canalul Sulina în ultimele zile și nici nu a solicitat acest lucru. Motivul? Canalul Sulina face parte din spațiul Uniunii Europene și al Spațiului Schengen, ceea ce presupune că orice navă care vine din Ucraina, stat non-UE, trebuie să fie verificată strict la frontieră de autoritățile române. Acest proces implică formalități vamale și de securitate care încetinesc tranzitul și îl fac mai puțin atractiv pentru armatorii ucraineni. În schimb, Canalul Sulina este o principala rută de transport pentru navele din statele Uniunii Europene și al Spațiului Schengen cu precizarea că  navele maritime pot naviga pe acest canal doar cu piloți români autorizați de AFDJ Galați.

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button