Era tehnologiei: Colegiul Economic s-a adaptat pandemiei COVID-19

Era tehnologiei își spune cuvântul pe zi ce trece. Așa s-a întâmplat și în contextul actual al pandemiei COVID-19, când, de la cretă sau marker și clasica tablă de scris – neagră sau albă, folosite în actul educațional, în procent covârșitor, balanța a trecut de partea tehnologiei. Și nu într-un procent echilibrat, „fifty-fifty”, ci aproape 100%. De ce spun asta? Pentru că a trebuit să ne adaptăm noilor condiții, de izolare la domiciliu, atât din partea elevilor cât și a cadrelor didactice.

Iar pentru că actul educațional nu trebuia oprit, soluțiile nu au întârziat să apară. Fiecare școală a căutat și găsit soluții, inventariind aplicațiile folosite deja pentru comunicarea extinsă cu elevii, cu părinții acestora sau cu cadrele didactice (grupuri de WhatsApp, grupuri de Facebook etc.) sau a apelat la aplicații noi, unele propuse chiar de către Inspectoratul Școlar Județean sau Ministerul Educației și Cercetării.

Așa a fost și cazul școlii noastre.

De parcă ar fi anticipat ce avea să se întâmple în viitorul apropiat, la Colegiul Economic „Delta Dunării” Tulcea, încă din anul școlar anterior, s-au pus bazele implementării aplicației Google Classroom.

De la bun început, pe site-ul școlii (http://colegiuldeltadunarii.ro/) s-a creat o pagină dedicată, unde se postează și actualizează periodic materiale informative pentru elevi și profesori. Aici s-au creat instrucțiuni de conectare/configurare a conturilor pentru a veni în întâmpinarea eventualelor probleme la utilizarea aplicației.

 

Această aplicație aparține programului G Suite pentru educație și oferă multe avantaje utilizatorilor, câteva dintre acestea fiind următoarele:

  • este o platformă web gratuită, cu o interfață disponibilă și în limba română, care integrează celelalte servicii G Suite pentru educație, precum: Google Docs, Google Slides, Google Sheets, Google Forms, Google Sites, Google Drive și Google Calendar;
  • poate fi accesată cu orice navigator de Internet al unui computer sau de pe dispozitivele mobile, fiind disponibilă pentru sistemele Android și iOS;
  • poate fi ușor de configurat;
  • permite gestionarea mai multor cursuri în același timp, permițând și reutilizarea postărilor cu anunțuri, teme sau întrebări din fluxurile altor cursuri;
  • permite crearea unei pagini de resurse a cursului pentru documente diverse, precum: manuale electronice, programa cursului sau programa școlară, modalitățile de evaluare, catalogul virtual, metodologii etc.

Această aplicație prezintă diferite funcționalități:

  • profesorilor le oferă următoarele roluri:
    • de a crea și gestiona cursuri;
    • de a crea, gestiona, distribui, primi și evalua teme;
    • de a evalua relativ rapid, direct și în timp real.
  • elevii au și ei diverse roluri:
    • creează sau încarcă, trimit și predau temele;
    • consultă materialele, activitățile și termenele temelor;
    • primesc/oferă feedback și primesc note.
  • administratorii aplicației au, de asemenea un rol important:
    • pot crea, vizualiza sau șterge orice curs Google Classroom din domeniul administrat;
    • pot adăuga sau exclude elevi sau profesori din cadrul cursurilor;
    • pot vizualiza activitățile tuturor cursurilor din domeniul pe care îl administrează.

Așadar, profitând de avantajele oferite, pentru fiecare elev și profesor al școlii s-a creat un cont, iar ulterior, administratorul de rețea al școlii a organizat o instruire cu toate cadrele didactice, astfel încât bazele utilizării au fost puse la acea primă întâlnire. La scurt timp, rezultatele au început să apară: câțiva profesori, au creat cursuri pentru disciplinele din încadrare (limba și literatura română, fizică, TIC, cultură de specialitate etc.), la început timizi, dar cu timpul din ce în ce mai experimentați, devenind apoi îndrumători pentru alți colegi.

Asta a făcut ca la mijlocul lui martie 2020, la întrunirea organizată de către conducere pentru a stabili modalitățile de lucru cu elevii, în contextul stării de urgență declanșată de către pandemia COVID-19, până la o ulterioară revenire a acestora la școală, aplicația Google Classroom a avut întâietate, iar instruirea de tip „reminder” a avut mai multă deschidere către toți participanții.

Una din persoanele cheie a școlii, în această perioadă – și nu numai, este administratorul de rețea, care acordă suport tehnic profesorilor și elevilor în utilizarea platformei și a aplicațiilor Google (G Meet, G Forms etc.) pentru a le ușura activitatea. Putem spune cu certitudine că nu există cadru didactic care nu a primit sprijin ori de câte ori a solicitat sau elev care nu a fost îndrumat pas cu pas, dacă au existat probleme de conectare.

Așa cum precizam anterior, cadrele didactice au folosit această aplicație, dar și altele pe care deja le utilizau:

  • s-au creat sau revigorat grupurile de WhatsApp pe clase, profesori, discipline, iar utilizarea lor a permis:
    • să fie trimise, respectiv primite documente, fotografii, înregistrări video și audio, atât de către profesori, cât și de către elevi – toate acestea având legătură cu procesul didactic, accentuat pe fixare și sistematizare, dar asigurând și feedbackul necesar;
    • să fie ținută o mai bună legătură cu părinții elevilor, partenerii educației, care s-au mobilizat pentru a stimula interesul propriilor copii la realizarea sarcinilor primite din partea școlii.
  • cum elevii sunt câteodată cu un pas înaintea noastră, vorbind despre tehnologie, iar socializarea virtuală le este o foarte bună prietenă, bineînțeles că și utilizarea platformei Facebook a fost bine primită, mai ales că, în zilele noastre, aproape că nu există elev sau profesor fără a avea cont aici (curând va veni ziua când vom auzi: „Nu ai cont de Facebook, nu exiști!”), ceea ce a ajutat în mare măsură:
    • să fie permisă comunicarea cadru didactic – elev, însoțită de o reacție de răspuns, parțial similar ca la utilizarea WhatsApp, o mare diferență făcând-o interfața mai veselă;
    • să fie posibilă crearea, cu ajutorul Facebook Messenger, a unor videoconferințe, în cadrul grupurilor prestabilite.

Dar, atunci când au fost necesare întâlniri, face-to-face, mai ales la clasele terminale, pentru care examenul de Bacalaureat bate la ușă, videoconferințele au avut prioritate, utilizându-se, de către cei mai experimentați, și alte platforme/aplicații precum:

  • Cisco Webex Meetings;
  • Google Meet;
  • Zoom Meetings.

Conducerea liceului organizează și ea periodic, prin intermediul aplicației Meet,  videoconferințe cu profesorii, pentru a dezbate anumite teme de interes în contextul actual sau pentru a identifica și clarifica eventuale probleme apărute în contextul actual.

Dar, avem și situații în care elevii, nu-i așa?, nu au acces la tehnologie, nu au acces la internet. Așa a fost și cazul unor elevi de clasa a XII-a din localitatea Turda, pentru care pregătirea în vederea susținerii examenului de Bacalaureat, trebuia să continue. Și a continuat. Dirigintele clasei împreună cu direcțiunea școlii au stabilit un plan:

  • imediat ce Ministerul Educației și Cercetării pune la dispoziție un set de teste de BAC, acestea sunt tipărite și introduse în plicuri pentru toți cei 4 elevi aflați în situația izolării și a lipsei de acces la tehnologie;
  • are loc expedierea plicurilor, cu ajutorul Fan Curier Tulcea, care le duce în cel mai scurt timp la destinație;
  • după ce elevii rezolvă testele, acestea sunt rambursate către școală, tot prin intermediul Fan Curier;
  • profesorii corectează lucrările primite, iar odată cu trimiterea următorului set, trimit și feedbackul necesar, respectiv lucrările corectate și notate.

De menționat că, pentru a pune în aplicare acest plan, Fan Curier are un rol deosebit, iar noi, și pe această cale, vrem să mulțumim acestui serviciu de curierat rapid, în special conducerii filialei Tulcea, deoarece toate expedierile/rambursările, au loc cu titlu gratuit.

Cu siguranță, ar mai fi multe de spus despre cum tehnologia ne oferă sprijin pentru continuarea, întărirea actului didactic și pentru feedbackul necesar.

Cu siguranță, fiecare școală a utlilizat metodele proprii, funcție de echipamente, posibilități de acces și multe altele, continuând legătura dintre școală și elev, chiar dacă acesta din urmă a trecut din clasa fizică în cea virtuală.

Ne adaptăm timpurilor și situațiilor, avem noi încercări pe care trebuie să le răzbatem, pentru că știm că, având putere, pasiune, speranță, credință etc. „Totul va fi bine!”.

Bibliografie:

https://www.eduapps.ro/

https://ro.wikipedia.org/

Director adjunct,

Prof. ec. Mocanu Camelia-Domnica

Show More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Related Articles

Back to top button
Close
Close