fbpx
Ştirea zilei

Prin ITI Delta Dunării se vrea modernizarea transportului fluvial! Mai bine niciodată decât prea târziu …

Potrivit celor de la ITI Delta Dunării, proiectul „Modernizarea sistemului de transport public în Delta Dunării” reprezintă una dintre cele șase fișe de proiecte integrate care stau la baza finanțării mecanismului ITI Delta Dunării în programarea 2021-2027. Suntem aproape la mijlocul anului 2025 și, după cum arată perspectivele  sesiunii de consultare publică desfășurate  azi la Sala „Mihail Kogălniceanu”, orizontul de așteptare pare mult mai îndepărtat decât 2027. Și nu doar îndepărtat ci  pe deasupra și mai inutil ca niciodată până azi. De ce? Simplu: la acest moment transportul fluvial în Delta Dunării chiar funcționează.
În urmă cu mai bine de 10 ani, atunci când se scria Strategia Integrată de Dezvoltare a Deltei Dunării (documentul strategic european care a avut nevoie de nașterea acestei asociații numită ADI ITI Delta Dunării) în Comisia Europeană România avea un comisar european (nu ca acum!) și nu unul oarecare ci pe Corina Crețu – comisar european pentru Politică Regională.
Iar județul Tulcea avea mult mai mulți prieteni în Guvernul României, indiferent de numele premierului, Ponta sau Cioloș.
Atunci județului Tulcea îi lipseau mai multe ca acum și poate printre aceste lipsuri se număra și flota de transport în Delta Dunării. Atunci! Acum, după 10 ani, se pare că nu am învățat nimic din strategiile care pornesc de la niște realități din trecutul îndepărtat și sunt scrise azi ca proiecții pentru un viitor incert. Și ce alt mai bun exemplu decât Bursa de Pește poate fi dat, o nevoie a Deltei Dunării în perioada de programare 2007-2013, realizată în 2015 și recepționată în 2019 pentru a fi și azi o clară dovadă de strategie eșuată?
Cam același lucru suntem pe cale să facem și acum cu „Modernizarea sistemului de transport public în Delta Dunării”!
Luminița Mihailov, șefa de la ADR Brăila, prezentă la evenimentul consultativ de azi a și avansat o valoare a alocărilor europene pentru acest proiect ce ar putea fi de 40 de milioane de euro. Mai mult sau mai puțin!
Oficialii de la Ministerul Transporturilor, în frunte cu Claudiu Staicu, director general adjunct din minister, au recunoscut faptul că indiferent de modernizarea sistemului, ca și concept, este de neconceput ca transportul regulat de persoane și mărfuri spre localitățile izolate din Delta Dunării să se desfășoare fără subvenția de la bugetul de stat. Păi și atunci? Care mai este azi sensul unei modernizări sau ne place să modificăm schimbarea și schimbăm modificarea de dragul unor fonduri europene care au fost alocate prost și tardiv?

Și asta în condițiile în care, de-a dreptul ironic, cei de la Navrom Delta cereau experților olandezi de la Maritime & Transport Business Solutions mai degrabă să aibă în vedere infrastructura de acostare, iar din sală directoarea de la AFDJ Galați a transmis asistenței că deja infrastructura de acostare se află într-un alt proiect de modernizare cu nu mai puțin de nouă ( din care patru noi nouțe) asemenea investiții doar pe Canalul Maritim Sulina. La fel de ironic și răspunsul directorului din Ministerul Transporturilor care aflând la Tulcea că între Crișan și Mila 23 sau între Sulina și Letea nu e cale navigabilă conform legii a răspuns sec: suntem minister deci putem schimba legislația!  Dacă ar afla că Letea mai este și zonă protejată ar schimba și asta probabil…

Timp de aproape trei ore experții de Ministerul Transporturilor și olandezii de la Maritime & Transport Business Solutions au vorbit în limba powerpoint despre cât de modern va fi transportul fluvial în deltă și despre cum localnicii vor avea nu patru curse pe săptămână de la Sulina la Tulcea ci opt și alea pe zi. Plus alte asemenea minunății. Cât despre flota de catamarane propusă de experții olandezi ceea ce nu au luat în calcul aceștia e o vorbă veche a unui celebru om politic român: iarna nu-i ca vara și ce te faci cu catamarane de 25 de locuri când îngheață Dunărea?

În concluzie, de la Brăila, Galați, București sau chiar Rotterdam transportul din Tulcea spre localitățile izolate din deltă și retur se vede mai degrabă turistic. În esență, tocmai despre transportul din localitățile izolate ale deltei spre Tulcea sau altă localitate din zona de terasă ar trebui să fie vorba în orice strategie de transport ce vizează Delta Dunării. Și mai ales despre dreptul oricărui cetățean european – chiar și din Letea sau Mila 23 – de a avea posibilitatea de a se deplasa în orice zi a anului dintr-o localitate europeană spre alta la fel de europeană. Aceasta ar trebui să fie esența conceptului că la strategii și proiecte inutile am demonstrat până acum că suntem campioni europeni…

În loc de concluzie, ar mai fi de adăugat doar că evenimentul de azi a fost organizat în cadrul Pactului de Integritate susținut de Transparency International România și Direcția Generală REGIO (din partea căreia a fost prezent și Krzysztof Kasprzyk) reflectând angajamentul comun pentru transparență, eficiență și responsabilitate în gestionarea investițiilor publice. Poate că măcar aceștia au înțeles diferența dintre rândurile de mai sus și cele petrecute azi la Sala Mihail Kogălniceanu…

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button