Atelier de reflecție și analiză cu tema „Colaborare pentru învățare”
„Ar fi util pentru profesori să se deprindă să facă față situațiilor neprevăzute” a fost doar una dintre concluziile atelierului de reflecție și analiză cu tema „Colaborare pentru învățare”, organizat la sfârşitul săptămânii trecute la Tele Centrul de Educație Deschisă din Topolog (TL-CED).
Peste 50 de profesori, consilieri educaționali și elevi au fost prezenți la eveniment, în Topolog, Tulcea și Babadag, interconectându-se prin sistemul de teleprezență din cele trei TL-CED-uri tulcene.
Atelierul valorifică datele colectate în timpul unui studiu sociologic derulat în martie 2020, pe eșantioane neprobabilistice de elevi și profesori din județul Tulcea, ale cărui rezultate permit observarea unor tendințe generale. Pe baza acestora, experții din proiect au formulat exerciții colaborative, de schimbare de rol între profesori și elevi și de lucru în echipă între aceștia, care pot fi aplicate la clasă, pentru a crește atractivitatea actului de învățare și a spori coeziunea și cunoașterea reciprocă între profesori și elevi. Exercițiile le oferă elevilor șansa să îi învețe pe profesori ceva ce aceștia nu știu, să le pună note (!) sau să lucreze împreună cu profesorii în realizarea lecției pe tema aleasă de elevi.
De asemenea, interesul elevilor pentru actul educațional poate fi crescut, în perioada pandemiei, cointeresându-i să își ajute profesorii să se documenteze online și să-și perfecționeze utilizarea instrumentelor digitale cu care tinerii sunt mult mai familiarizați.
Atelierul pe tema colaborării între elevi și profesori pentru un proces de învățare mai atractiv este primul dintr-o serie de trei astfel de evenimente, ce se desfășoară în această toamnă în telecentrele din Tulcea, Babadag și Topolog, în cadrul campaniei „TLeducația în comunitate” a proiectului ACCED (ACCesibilizarea ofertei de EDucație și formare pentru comunități școlare defavorizate din județul Tulcea, prin utilizarea resurselor educaționale deschise).
Proiectul ACCED își propune să prevină abandonul școlar, venind în sprijinul elevilor și al adulților aflați în sistemul educațional sau al celor care și-ar dori să își reia studiile (Școala după școală și A doua șansă) și să specializeze peste 250 de cadre didactice din jud. Tulcea. Prin diferite acțiuni de sprijin direct și de încurajare, inclusiv TLcentrele de la Liceul Tehnologic Topolog, Școala Gimnazială „Mircea cel Bătrân” Babadag, Liceul Tehnologic „Henri Coandă” Tulcea și Casa Corpului Didactic Tulcea, proiectul deschide, practic, acces către resurse educaționale digitale, cu atât mai necesare în această perioadă de restricții impuse de pandemie.