Politice
George Șișcu, deputat PNL Tulcea: Niciun progres pentru Drumurile Expres Brăila-Tulcea și Tulcea-Constanța
Săptămâna trecută, cu prilejul audierii în Parlament a Ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, deputatul PNL Tulcea, George Șișcu, a întrebat din nou despre situația documentațiilor privind Drumurile Expres Brăila-Tulcea și Tulcea-Constanța. Răspunsul primit mi-a confirmat că de la discuția anterioară cu cei de la CNAIR și până astăzi nu avem nicio evoluție (semnificativă sau nesemnificativă).
”În vreme ce interesul imediat al domnului Grindeanu este îndreptat spre celebrul Pod de la Brăila, drumurile expres care ne interesează în mod deosebit pe noi, dobrogenii (și care ar rezolva și problema descărcării de pe noul Pod), au rămas în celebrul stadiu… AMC 1.” – declară deputatul PNL Tulcea, George Șișcu.





Proiecte pe Masterplanul de Transport, cu sursă de finanțare asigurată
Trebuie subliniat faptul că Drumurile Expres Brăila-Tulcea și Tulcea-Constanța figurează în Masterplanul de Transport pentru exercițiul financiar 2021-2027 (cel din care încă nu s-au cheltuit bani, deconturile actuale făcându-se din cel precedent). Așadar, în teorie, sursă de finanțare există, dar banii sunt primiți de proiectele mature, cu studiile finalizate și autorizații de construcție, în ordinea în care lucrările sunt realizate sau studiile predate.

Nu cred, realist, că astăzi CNAIR are capacitatea de a gestiona, în paralel, atâtea proiecte de infrastructură rutieră. Este unul din motivele pentru care este operaționalizată în prezent CNIR – Compania Națională de Investiții Rutiere, care a fost și jalon în PNRR, pentru a prelua din sarcinile implementării de proiecte mari, precum autostrăzile, de la CNAIR și, astfel, de a degreva instituția.
O a doua problemă majoră este legată și de seriozitatea firmelor care realizează studiile de fezabilitate și proiectare. Au câștigat foarte multe licitații, în lipsa altor oferte concurente, dar au puțini specialiști în teren și puține utilaje specifice acestei activități (foreze etc.). Cum presiunea a fost uriașă pe finalizarea studiilor pentru investițiile cuprinse în PNRR (A7, capete din A8), și acolo ei înregistrând întârzieri semnificative, au neglijat alte contracte, precum cele pentru DX8. Evident, acest lucru nu s-ar fi putut întâmpla fără amânări acordate cu generozitate de CNAIR.
Ceea ce voi face în continuare: voi spori presiunea pe conducerile Ministerului Transporturilor și CNAIR pentru a depăși de urgență faza AMC1, să avem traseu definitiv pentru cele două drumuri expres. Aștept operaționalizarea totală a noii companii, CNIR, pentru a ști exact cine și ce proiect va gestiona mai departe. Aceste drumuri trebuie să devină realitate!” – mai spune deputatul PNL Tulcea, George Șișcu.