fbpx
Ştirea zilei

Veste bună pentru „mămici de pitici”: se redeschid creşele!

- ce prevede Ordinul comun nr. 1.076/4.518/3.936/2020

În ședința Comitetului Local al Situațiilor de Urgență de la sfârşitul săptămânii trecute s-a hotărât ca începând de miercuri, 17.06.2020 să fie redeschse creșele administrate de către Direcția de Asistență și Protecție Socială (DAPS) din cadrul Primăriei Tulcea.
Potrivit hotărârii, „începând cu data de 17.06.2020 se redeschid creşele şi centrele de zi cu respectarea măsurilor de prevenție a contaminării cu COVID-19”. Practic, de la intrarea în incintă copiilor li se va lua temperatura şi, în funcție de suprafața sălii, se va stabili numărul maxim de copii pentru a se reduce coeficientul de ocupare pe fiecare grupă.
Au fost publicate în Monitorul Oficial al României normele privind măsurile pe care trebuie să le adoptăm în vederea redeschiderii creşelor şi ne-am pregătit corespunzător astfel încât de miercuri să le redeschidem desigur nu la întreaga capacitate. Avem şi avantajul că nu foarte mulţi părinţi au adus adeverintele de salariat solicitate de noi şi probabil nu vom avea nici jumătate din numărul de copii în această primă zi. Capacitatea celor cinci creşe este de 56 de locuri la Creşele nr. 1, nr. 3 de pe Concordiei şi nr. 6 Dumbrava Minunată din Vest, de 46 de locuri la Creşa Arabela de pe Babadag şi de 70 de locuri la Centrul Sibell de pe Miron Costin, dar înainte de a fi închise toate aveau cel puţin zece copii în plus.”  a declarat Ştefana Zibileanu, directorul DAPS Tulcea.

Iată ce prevede ORDINUL comun nr. 1.076/4.518/3.936/2020 privind stabilirea măsurilor necesare în vederea redeschiderii creșelor, grădinițelor, afterschool-urilor pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2

Măsuri necesare în vederea redeschiderii creșelor, grădinițelor, afterschool-urilor pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2
I. Unitatea asigură adoptarea următoarelor măsuri necesare în vederea pregătirii deschiderii unităților:
a) Măsuri generale:
1. Măsuri privind asigurarea apei potabile furnizate la nivelul unităților
(i) La redeschiderea acestor unități apa de la robinet trebuie să fie lăsată să curgă o perioadă mai lungă de timp, pentru a se asigura înlocuirea apei stagnante în conducte cu apa potabilă sigură (tratată) de la rețeaua de distribuție sau din sursă proprie.
(ii) Înainte de utilizare, sistemele de apă caldă trebuie readuse la o temperatură de funcționare de 60°C sau mai mare și la o temperatură de circulație de peste 50°C pentru a gestiona riscurile microbiene, inclusiv Legionella. Sistemele de apă rece trebuie readuse la temperatura de sub 20°C. Rezervoarele de depozitare la nivel de clădire pot necesita dezinfectare înainte de reutilizare.
(iii) Înainte de redeschiderea spațiilor și punerea în aplicare a acestor măsuri trebuie să se efectueze analize de laborator pentru verificarea conformității cu Legea nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
2. Curățenia generală înainte de redeschidere se va face prin ștergerea prafului, spălare cu apă și detergent, apoi clătire repetată cu apă potabilă.
3. Traseul prin curtea unității până la intrare și în incintă se va realiza pe un culoar bine delimitat și semnalizat, respectând normele de distanțare fizică.
4. Sălile de grupă vor fi astfel amenajate încât să permită reducerea numărului de copii în cameră, iar distanța dintre ei să fie maximizată, fără a compromite funcționarea normală a activităților pedagogice. Se recomandă reducerea numărului de copii în grupă, astfel încât să fie asigurată o suprafață de minimum 4,5 mp/copil.
5. Distanțarea fizică se va asigura în toate încăperile din unitate (dormitoare și în sălile de mese) prin plasarea paturilor, șezlongurilor, respectiv a măsuțelor la cel puțin 2 m distanță între ele.
6. Se vor asigura încăperi dedicate pentru a evita contactul dintre persoanele din grupuri diferite; va fi nominalizat personalul care lucrează la fiecare grupă de copii și vor fi repartizate spațiile în care aceștia își vor desfășura activitatea zilnică în mod constant.
7. Izolatorul se va organiza pentru izolarea copilului cu temperatura peste 37,3 grade Celsius și/sau altă simptomatologie de boală infectocontagioasă acută dezvoltată în timpul șederii în unitate; nu va comunica cu restul spațiilor definite; va fi deservit de o persoană adultă numită anume și instruită pentru supraveghere.
8. Materialul necesar pentru fiecare activitate va fi asigurat individual (jucării, instrumente de scris, caiete, cărți etc.).
9. Jucăriile care nu pot fi spălate trebuie eliminate din sala de grupă, la fel ca toate accesoriile neesențiale pentru procesul instructiv-educativ.
10. Pătuțul (salteaua) per copil va fi strict individualizat, folosit întotdeauna de același copil.
11. Activitățile în aer liber vor reprezenta o proporție cât mai mare din program. Pot fi în același timp afară mai multe grupe, cu condiția de evitare a contactului strâns între copii și a jocurilor care presupun apropierea între copii la mai puțin de 2 m.
b) Măsuri de igienă și comportament la intrarea în grădiniță, creșă, afterschool:
1. Fluidizarea accesului – Persoana desemnată va asigura la intrarea în unitate fluidizarea sosirilor și fluxul de persoane în vederea evitării aglomerărilor.
2. Ușile de intrare (poartă, ușă) vor fi menținute deschise la venirea copiilor în unitate, în măsura în care problemele de securitate permit, pentru a limita punctele de contact.
3. Accesul în holul de primire trebuie limitat; se eșalonează sosirile/plecările, pentru a se respecta distanțarea fizică, conform lit. a) pct. 5.
4. Triajul epidemiologic al copiilor se efectuează zilnic de către cadrul medical al unității/persoana desemnată anume în acest scop și constă în:
(i) măsurarea temperaturii cu termometrul noncontact; temperatura înregistrată nu trebuie sa depășească 37,3 grade Celsius;
(ii) în cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3 grade Celsius, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus;
(iii) dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3 grade Celsius sau/și prezența de simptome respiratorii și/sau alte semne/simptome de boli infectocontagioase acute, copiii nu sunt primiți la program. Aceștia sunt lăsați în grija părinților cu recomandarea unui consult medical de specialitate.
5. Copiii trebuie primiți individual de către persoana desemnată și preluați de părinte la ușa unității, evitându-se circulația în interior.
6. Copiii vor fi învățați și ajutați să se spele pe mâini cu apă si săpun minimum 20 de secunde.
c) Măsuri de igienă și comportament în timpul desfășurării procesului educativ:
1. Copiii care dezvoltă semne/simptome de infecție respiratorie sau de alte boli infectocontagioase acute în timpul prezenței în unitate trebuie să fie separați în izolator, supravegheați de personalul medical al unității sau un alt angajat special desemnat și instruit în acest scop și vor aștepta să fie preluați de familie cât se poate de repede, cu recomandarea de a se adresa, cât mai curând, medicului de familie pentru consultație.
2. Schimburile manuale de baloane, jucării, creioane etc. trebuie evitate sau însoțite de proceduri de dezinfectare cu soluții biocide avizate, după fiecare utilizare.
3. Copiii trebuie să se spele pe mâini cu apă și săpun, frecvent și minuțios, timp de cel puțin 20 de secunde. Mâinile sunt apoi șterse cu prosoape de hârtie de unică folosință. Se recomandă crearea unei deprinderi consolidate prin joc.
4. De regulă, spălarea mâinilor copiilor trebuie făcută în prezența unui adult.
d) Măsuri de igienă și comportament generale igienico-sanitare:
1. Măsurile de igienă și comportament trebuie respectate atât în zona preșcolară, cât și în cea școlară (menținerea distanței fizice, aplicarea gesturilor de barieră, limitarea aglomerărilor, purtarea măștii faciale, spălatul pe mâini).
2. Serviciile de curățenie se vor realiza înainte de începerea activității și după somnul copiilor, la sfârșitul programului.
3. Curățenia generală se va face prin spălare cu apă și detergent, urmată de clătire repetată cu apă potabilă. Pentru curățarea obiectelor destinate utilizării directe de către copii vor fi folosiți agenți de curățare nedăunători, dezinfectanți, biocide avizate.
4. Toate suprafețele trebuie curățate – inclusiv jucării, tobogane, țarcuri, mânere, balustrade, butoane și accesorii la instalații sanitare, toalete, clanțe, pervazul ferestrei, precum și mesele și scaunele din sala de grupă. Suprafețele care sunt atinse de copii vor fi atent curățate, frecvent prin ștergerea cu apă și detergent.
5. Jucăriile vor fi spălate regulat, cel puțin o dată pe zi.
6. Curățarea zilnică corespunzătoare a mobilierului de la locurile de joacă din aer liber se va face insistând la punctele de contact (leagăne, tobogane etc.) cu dezinfectant avizat.
7. Săpunul lichid și prosoapele de hârtie trebuie să fie accesibile pentru toți copii și angajații din cadrul unității.
8. Ventilarea spațiilor închise se realizează: dimineața înainte de sosirea copiilor, când aceștia sunt afara, la ora prânzului și seara, precum și în timpul activităților de curățenie. Ventilarea naturală durează cel puțin 20 de minute de fiecare dată. Dacă este posibil, se mențin ferestrele și/sau ușile camerelor deschise, pentru a permite o mai bună circulație a aerului în spațiu, fără a compromite siguranța copiilor (de exemplu, ferestre care nu sunt la îndemâna copiilor, uși cu bariere de securitate).
9. Este interzisă folosirea echipamentelor pentru recircularea aerului.
10. Lenjeria și păturile individuale utilizate în aceste unități trebuie spălate periodic/la nevoie prin înmuiere cu detergenți în soluție 0,5%, spălare, fierbere și limpezire.
11. Pupitre/Mese: scaunele vor fi marcate pentru a asigura distanța fizică recomandată între copii. Normele de igienă se vor respecta și în timpul servirii mesei, se va renunța la servirea mesei în spațiul special amenajat pentru a evita aglomerarea și interacțiunile între copii. Se recomandă ca servirea mesei să se facă în încăperea desemnată grupei, iar fiecare copil va sta singur la măsuța lui. Înainte de servirea alimentelor suprafața mesei va fi spălată și dezinfectată.
12. Spălarea mâinilor: atât angajații, cât și copiii trebuie să se spele pe mâini:
(i) la sosirea în creșă, grădiniță, afterschool;
(ii) înainte și după fiecare masă;
(iii) după somn/strănut/tuse;
(iv) după folosirea toaletei și schimbarea scutecului;
(v) după venirea din spațiul exterior special amenajat pentru locul de joacă;
(vi) când mâinile sunt vizibil murdare;
(vii) la sosirea de acasă și la plecarea spre casă.
e) Măsuri de igienă și comportament pentru personalul unităților:
1. Triajul epidemiologic al personalului angajat în unitatea respectivă se efectuează zilnic la începutul programului de către cadrul medical al unității/persoana desemnată anume în acest scop.
Acesta constă în:
(i) Măsurarea temperaturii cu termometrul noncontact; temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3 grade Celsius.
(ii) În cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3 grade Celsius, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus.
(iii) Dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3 grade Celsius sau/și prezența de simptome respiratorii și/sau alte semne/simptome de boli infectocontagioase acute, personalul nu va fi primit la program.
(iv) Personalul cu simptome respiratorii, febră și cu oricare alte semne/simptome de boli infectocontagioase acute nu se va prezenta la lucru și va anunța această situație conducătorului instituției.
(v) Personalul care a venit în contact cu o persoană confirmată cu SARS-CoV-2 nu se va prezenta la serviciu.
(vi) Angajații care prezintă simptome respiratorii, febră și oricare alte semne/simptome de boli infectocontagioase acute în timp ce sunt la serviciu vor merge acasă cât mai curând posibil și se vor adresa medicului de familie.
2. Masca facială va fi utilizată exclusiv la creșă, grădiniță, afterschool de către tot personalul angajat și trebuie schimbată o dată la 4 ore și ori de câte ori s-a umezit sau s-a deteriorat.
3. La intrarea în unitate, personalul va purta încălțăminte ce va fi utilizată exclusiv în incinta acesteia.
4. Mănușile de unică folosință sunt obligatorii la schimbarea scutecelor și în timpul efectuării curățeniei. După îndepărtarea mănușilor de unică folosință este obligatorie spălarea mâinilor cu apă și săpun, minimum 20 de secunde.
5. Măștile și mănușile de unică folosință purtate vor fi colectate în vederea eliminării, în locuri special amenajate, în recipiente adecvate deșeurilor medicale.
6. Persoana adultă desemnată și instruită pentru supravegherea copilului cu simptome respiratorii trebuie să se spele pe mâini după ce a predat copilul familiei, minimum 20 de secunde, cu apă și săpun. După plecarea copilului din unitate se vor face curățenia și dezinfecția tuturor spațiilor și obiectelor utilizate de acesta (sala de grupă, dormitor, sala de mese, grupuri sanitare, locuri de joacă, jucării etc.).
II. Măsuri de igienă și comportament pentru aparținători
1. Copiii cu boli infectocontagioase acute nu vor fi aduși la grădiniță, creșă, afterschool.
2. Temperatura copilului se va măsura de către părinți înainte de a pleca la creșă, gradiniță, afterschool. Dacă are simptome respiratorii sau febră (37,3°C sau mai mare), copilul nu merge la creșă, grădiniță, afterschool.
3. Transferul de obiecte sau echipamente între casă și unitate trebuie limitat la ceea ce este strict necesar: haine de schimb și încălțăminte suplimentară.
4. Copiii nu trebuie să aducă de acasă jucării sau alte obiecte care nu sunt necesare.
Părinții trebuie să ajute/supravegheze copiii să se spele pe mâini înainte de a pleca la creșă, grădiniță, afterschool.

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
× CONTACTEAZĂ-NE