Guvernatorul ARBDD, Gabriel Teodosie Marinov, în ”silenzio stampa” despre Canalul Bâstroe!
Subiectul Canalul Bâstroe este unul care a preocupat cel puțin trei guvernatori ai ARBDD, unul dintre aceștia, prin demersurile făcute, reușind să oprească derularea lucrărilor din cea de-a doua etapă de adâncire a acestui canal din delta ucraineană. Politicienii mari și mici, de la generalul premier Ciucă și partenerul său de guvernare Ciolacu, până la Rică Cioromelea, un senator parașutat de AUR la Tulcea, și-au dat cu părerea despre acest subiect care macină diplomațiile din cele două țări vecine (că prietene…!) de aproape două decenii. Declarațiile acestora sunt neinteresante, speculativ politice și pe deasupra fără niciun fundament științific. Un fundament științific pe care, până și cei care ar trebui să îl aibă, îl cam dau din colț în colț…
Acesta este o parte din răspunsul transmis Ministerului Mediului de către Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării sub semnătura Guvernatorului ARBDD, Gabriel Teodosie Marinov, la mijlocul săptămânii trecute.
La finalul săptămânii trecute în schimb, de parcă această adresă răspuns transmisă ministerului nu ar fi existat, același guvernator al ARBDD, Gabriel Teodosie Marinov dă o declarație pentru publicația ziare.com în care susține, sus și tare, că ”Trebuie să se facă distincția dintre lucrări de întreținere și cele de adâncire a canalului” ( Obsesia istorică a Ucrainei în Delta Dunării: canalul navigabil paralel cu Sulina. ”Noi suntem înțelegători, dar nu acceptăm orice”)
”Eu, în dimineața aceasta (vineri, 17 februarie – n.r,), am cerut ultima oară informații pe acest subiect. Mi s-a transmis că nu a fost văzută nicio dragă care să acționeze pe canalul Chilia, pentru că noi, doar ceea ce se întâmplă pe partea noastră de canal, avem cum să vedem. Cel puțin la gură nu era nicio navă.
Acum, în legătură cu aceste nave, din ceea ce am văzut eu acționând în ultimul timp acolo, păreau să fie nave de întreținere. Periodic au loc lucrări de întreținere, care sunt lucrări punctuale, nu se sapă pe distanțe de kilometri, ci acționează pe câteva sute de metri în scop foarte bine determinat.
Lucrul acesta se întâmplă o zi, maxim două, după care revin într-o altă perioadă. Ce vreau să spun, de fapt, este că ar trebui să se facă distincția între ceea ce înseamnă lucrare de întreținere a canalului navigabil, așa cum este el știut, cunoscut de către toată lumea, și o eventuală altă lucrare amplă care presupune adâncirea acestei rute.
Orice lucrare de adâncire a canalului navigabil presupune excavarea unei cantități foarte mari de aluviuni. Iar acest lucru înseamnă transport cu barje, convoaie etc.”, a explicat Gabriel Marinov, guvernatorul Deltei.
Ucrainenii de la Ministerul Infrastructurii îl contrazic pe Guvernatorul ARBDD și se laudă că Bâstroe e navigabil
Printr-o postare pe contul de twiter al Ministerului Infrastructurii din Ucraina, culmea, tot vineri 17 februarie 2023, ucrainenii se laudă cu lucrări de anvergură, nicidecum de întreținere. ”Prima dată în independență pescajul care trece prin Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 metri. Este o oportunitate grozavă pentru capacitatea fluvială a Dunării și cifra de afaceri de export a portului. Continuăm să dezvoltăm clusterul portuar al Dunării împreună cu partenerii noștri europeni.”
Cu alte cuvinte nu doar că ucrainenii recunosc faptul că efectuează lucrări de adâncire a Canalului Bâstroe, dar se și laudă cu asta! După un sfârșit de săptămână în care Canalul Bâstroe a fost întors pe față și pe dos de toată presa centrală și a fost dezbătut intens în talk-show-urile TV, azi, 20 februarie 2023, Ministerul Afacerilor Externe dă un comunicat de presă de toată rușinea.
Ce transmite oficial Ministerul Afacerilor Externe
De la Bruxelles, ministrul Bogdan Aurescu declară video că susține Ucraina după care Ministerul Afacerilor Externe vine cu un comunicat în care povestește despre ”Întrevederea cu ambasadorul Ucrainei, Ihor Prokopchuk, pe tema căii de navigație inițiate de Ucraina în Delta Dunării” din care reținem că ”Ambasadorul Ucrainei a arătat că partea ucraineană nu desfășoară activități de dragare care au ca scop adâncirea căii de navigație, ci doar activități de natură operațională menite a asigura navigabilitatea până în portul Izmail, parametrii de navigație ai acestuia fiind cuprinși în comunicarea publică a Ministerului Comunităților, Teritoriilor și Dezvoltării Infrastructurii al Ucrainei.” .
Tot oficial și tot azi, același Guvernator al ARBDD, Gabriel Teodosie Marinov, susține că a intrat în ”silenzio stampa” după toate aceste controverse legate de Canalul Bâstroe. ”Oficial nu se poate comunica nimic. Sunt în silenzio stampa deoarece nu ne putem baza pe ceea ce declară ei. Va trebui să facem și noi – nu noi ARBDD, ci persoanele responsabile din partea statului român – acele măsurători care să ne confirme că au fost executate lucrări de adâncire a canalului Bâstroe” a transmis Gabriel Teodosie Marinov, guvernatorul ARBDD.
Vom reveni pe acest subiect mâine cu informații interesante despre cum draga Hagemann IV efectua lucrări de dragare încă de la începutul lunii trecute, ianuarie 2023.