Polițe de asigurări majorate substanțial pentru navele Navrom Delta care circulă pe Canalul Chilia!
Navele pasager Mircesti (până în toamna acestui an) și Maramureș (de aproximativ două luni), alături de catamaranele rapide Delta Expres 1 și Delta Expres 2 sunt cele care asigură în mod regulat transportul public de pasageri între Tulcea și localitățile de pe brațul Chilia al Dunării.

Doi kilometri de șenal în afara granițelor României
O foarte mică parte din canalul fluvial Chilia, braț al Dunării care formează granița naturală între România și Ucraina, are câteva porțiuni de șenal navigabil aflat în jurisdicția ucraineană. Deși navigația se desfășoară în condiții normale, cu respectarea tratatelor bilaterale privind traficul pe Dunărea maritimă și fluvială, riscurile asigurate au fost reconsiderate de companiile de profil.
Pentru navele Mircesti, Maramureș, Delta Expres 1 și Delta Expres 2 traversarea porțiunilor de Dunăre aflate pe teritoriul ucrainean este inevitabilă din motive de configurație hidrografică și de siguranță a navigației. Acesta este motivul pentru care primele anuale de asigurare s-au majorat substanțial prin comparație cu cele din anul 2021. Pentru operatorii care asigură transportul public în Delta Dunării, aceste costuri suplimentare înseamnă presiune directă asupra cheltuielilor de exploatare, într-un context în care prețurile combustibililor și costurile de întreținere au crescut, de asemenea, constant. Și din păcate, spre deosebire de alte instrumente de sprijin financiar oferite celor care au de suferit de pe urma conflictului din Ucraina, aici nici statul român și nici măcar Uniunea Europeană nu au venit cu vreo soluție de sprijin a operatorului de transport naval Navrom Delta.
În ciuda acestor riscuri și mai ales costuri majorate, cursele regulate de pasageri între Tulcea și localitățile izolate de pe Brațul Chilia al Dunării continuă fără întrerupere din 24 februarie 2025 încoace.
Canalul Chilia reprezintă una dintre cele trei ramificații principale ale Dunării, împărțind granița dintre România și Ucraina pe o distanță de peste 100 de kilometri. După declanșarea conflictului din 2022, această zonă a căpătat o importanță strategică, fiind intens monitorizată atât de autoritățile române, cât și de structurile NATO.
Traversarea celor câțiva kilometri de șenal ucrainean de către navele de pasageri nu ridică probleme de securitate a pasagerilor, însă implică obligații financiare suplimentare pentru operatorul Navrom Delta, într-un context regional complex.




